RIJKSWATERSTAAT:
‘GROOT OPONTHOUD OP DE WEG TOT 2025’

INTERVIEW MET JAN SLAGER
Containers van weg naar binnenvaart | Jan Slager

Een belangrijke aanleiding voor transport over water – modal shift – is de omvangrijke vernieuwingsopgave aan de infrastructuur. Er staan maar liefst 130 tunnels, bruggen en sluizen op de agenda, vertelt Jan Slager, directeur Vervanging en Renovatie bij Rijkswaterstaat. ‘Het is niet: even bukken en het waait wel over. Hier gaat verkeer veel last van hebben.’

In de jaren ’60 en ’70 groeide de economie hard en zijn de wegennetten flink uitgebreid, legt Jan uit. Een deel daarvan heeft het einde van de levensduur bijna bereikt en moet vervangen worden; andere delen zijn aan grondige renovatie toe. Daarnaast is Rijkswaterstaat in heel Nederland verantwoordelijk voor regulier beheer en onderhoud, zoals smeren van asfalt. De vernieuwing van het wegennet geeft groot oponthoud tot zeker 2025. Vooral rond Rotterdam, waar veel vrachtverkeer richting de Rotterdamse havens gaat, moet veel gebeuren.

Veel impact op verkeer
Neem de Van Brienenoordbrug. Die bestaat uit twee bruggen, en de keuze was renoveren of vervangen. Er is gekozen voor vervangen om de hinder te minimaliseren. Jan: ‘Wanneer we voor renovatie zouden kiezen, kan er gedurende vijftien maanden 16% tot 20% minder verkeer langs en zijn er veiligheidsissues. Daarom hebben gekozen voor een andere oplossing: twee zomers zal er een volledige afsluiting zijn van de ene brug. En twee jaar daarna vervangen we de brug ernaast. Zo kunnen we het verkeer over de beide bruggen uitwisselen.’ Alsnog heeft de vervanging tot 2027 veel impact op het verkeer. ‘Als je zo’n verbinding er uithaalt, kun je op andere verbindingen weinig werk doen omdat de restcapaciteit beperkt is. Het netwerk luistert nauw, de marges zijn gering.’

Water goed alternatief
Rijkswaterstaat kent ‘droge’ en ‘natte’ projecten en werkt behalve aan wegen, viaducten en bruggen, bijvoorbeeld ook aan sluizen. Stel nu dat je kiest om meer vracht over water te vervoeren, kun je dan ook last krijgen van oponthoud? Jan: ‘Onze strategie is bij natte projecten zo min mogelijk af te sluiten, omdat er nauwelijks een vervangend netwerk aanwezig is. Een afsluiting betekent eindeloos ver omvaren. En kan het echt niet dan anders, dan is het kort en hevig met vooraf uitgebreide communicatie. Bijvoorbeeld in 2022 bij de stuwen in de Maas en in 2023 bij de Marijkesluis. Vervoer je over water, dan kun je daar gemakkelijker op plannen en heb je dus minder last van oponthoud.’ Kies je voor stabiliteit in je logistiek, dan is dat een belangrijke reden om voor het water te kiezen. Daar voegt Jan nog aan toe dat je met moderne schepen ook duurzamer bent. ‘Een deel vaart al op gas of waterstof. Scheepvaart is uiteindelijk het transport van de toekomst.’

[1] We houden interviews vanuit het op te zetten Modal Shift programma, geïnitieerd door het samenwerkingsverband ministerie van IenW, Logistieke Alliantie én Topsector Logistiek – zie: www.containersvanwegnaarbinnenvaart.nl. In het kader van dit op te zetten programma worden meerdere bestuurders, ondernemers en experts/influencers geïnterviewd die een rol spelen in het creëren van een doorbraak op in het taaie Modal Shift vraagstuk – zie: https://containersvanwegnaarbinnenvaart.nl/actueel/

Related Posts